لباس و پوشش [قسمت سوم]
.
خداوند متعال در سوره نور بنا دارد تا برای بندگان خود شرح دهد که با عفت ورزیدن میتوان جامعه را به سمت اصلاح و نجات حرکت داد و این عفت نیز به معنای اصلی خود فراتر از مباحث جنسی و ناظر بر همه امور مربوط به تعاملات انسانی است؛ به گونه ای که هرکس متاثر از فرازهای پرمعنای این سوره خود را مخاطب قرار دهد و در وجود خود این اصل اساسی را نهادینه کند که هرگز نباید به خاطر ارضای خواسته شخصی و حصول نفع فردی، به حقوق دیگران در زمینه های مختلف تجاوز کرد. این موضوع، همان ترجمان حقیقی عفت است.
ایشان افزود: اگرچه حجاب به عنوان مظهر عفت ورزی مطرح است اما این موضوع منحصر در بحث عفاف نیست و در معنای کلی آن میتوان گفت که فرد باعفت، کسی است که به چهارچوب های مالکیتی خود پایبند می ماند و هرگز برای جامه عمل پوشاندن بر آرزوها و خواسته های خود، به اموال، نوامیس و حد و حریم دیگران تعدی نمی کند.
خداوند متعال در سوره نور بنا دارد تا برای بندگان خود شرح دهد که با عفت ورزیدن میتوان جامعه را به سمت اصلاح و نجات حرکت داد و این عفت نیز به معنای اصلی خود فراتر از مباحث جنسی و ناظر بر همه امور مربوط به تعاملات انسانی است؛ به گونه ای که هرکس متاثر از فرازهای پرمعنای این سوره خود را مخاطب قرار دهد و در وجود خود این اصل اساسی را نهادینه کند که هرگز نباید به خاطر ارضای خواسته شخصی و حصول نفع فردی، به حقوق دیگران در زمینه های مختلف تجاوز کرد. این موضوع، همان ترجمان حقیقی عفت است.
ایشان افزود: اگرچه حجاب به عنوان مظهر عفت ورزی مطرح است اما این موضوع منحصر در بحث عفاف نیست و در معنای کلی آن میتوان گفت که فرد باعفت، کسی است که به چهارچوب های مالکیتی خود پایبند می ماند و هرگز برای جامه عمل پوشاندن بر آرزوها و خواسته های خود، به اموال، نوامیس و حد و حریم دیگران تعدی نمی کند.
۸.۲k
۰۶ خرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.